Maria Lusitano (f. 1971, Lissabon, Portugal) är konstnär och filmskapare, verksam i London, England, sedan 2011. Hennes arbete rör sig mellan minne, historia, läkning samt den sköra förflyttningen av människor och idéer. Frågor om hur vi kan läka konflikter och hur vi kan föreställa oss fred, har alltid varit en del i hennes praktik. Efter flera års intensivt andligt arbete upplevde hon 2016 ett djupt andligt uppvaknande som väckte ett stort intresse för en ny själsbaserad ekonomi, andlig healing, expansion av medvetandet, uråldrig visdom, mysticism och hur detta kan vara till praktisk nytta i den framväxande själfulla världen av framtiden. Hon utforskar dessa teman genom video, videoinstallationer, teckningar, konstnärspublikationer och deltagande metoder.
Under sitt residens i Skövde kommer Maria Lusitano att koppla an till både stadens historia och nutid, en plats där vägar har och fortsätter att korsas. En stad med både soldater och simulering – en av Sveriges största garnisoner och ett blomstrande centrum för spelutveckling. Mellan dessa trådar i historien – pilgrimsfärder, fångenskap, spel och militär disciplin - kommer hennes arbete att söka efter en ny fråga: vad skulle det innebära att designa fredsspel? Denna undersökning kommer inte bara att behandla krig och minnen, utan också de djupare mönster av konflikter som är sammanflätade med ekonomin. Hur kan vi föreställa oss fred, inte bara som frånvaro av krig, utan som en social väv - vävd av omsorg, kreativitet, delaktighet, delat ansvar och kärlek? Maria Lusitano kommer bjuda in oss alla samt studenter och spelutvecklare, att leka med möjligheten om fred. Inte bara genom att fråga sig vad fred är, utan också hur vi kan öva på det, föreställa oss det och leva det, som om det vore det viktigaste spelet av alla.
Maria Lusitano har en examen i medicin från Universitetet i Coimbra, Portugal, en kandidatexamen i konst från Ar.co, Lissabon, Portugal och en masterexamen i konst från Konsthögskolan i Malmö, Sverige. År 2015 avslutade hon sin konstbaserade doktorsexamen vid University of Westminster i London, England.
Är du intresserad av att vara med i konstprojekt, kopplat till Konstmuseets AiRS-konstnärer? Var med i vår nya klubb: pARTner!
English
by Maria Lusitano
I am an artist and filmmaker whose work moves between memory, history, healing and the fragile migrations of people and ideas.
Almost twenty years ago, between 2007 and 2010, I lived in Malmö, where I created a film tracing the footsteps of the first war correspondent—a project that revealed how war was first mediated and consumed as entertainment, shaping the way conflict still circulates in our imagination today. I also worked on series of essay films reflecting on the migratory experience: how was it to live in Sweden, having moved from the south as a young mom with a 4 year old ?
Since then, my practice has stretched between places and communities: from Coriscada, a small village in the depths of Portugal, where I worked with residents to explore healing, memory, and the sacred life of the land; to London, where my recent pro-jects of community engagement invite participants to cocreate and reflect on what it means to live together in complex times.
To return now to Sweden, to Skövde, is to circle back—like a pilgrim—towards questions that have always guided my work: how do we heal conflict, and how might we imagine peace? Skövde itself carries these questions. Once, pilgrims travelled here to seek Saint Elin; later, during the long wars of Karl XII, the town became a place where prisoners of many nations—Saxons, Danes, Poles, Cossacks—were not only confined but woven into daily life, each citizen made responsible for the care of a captive. Captivity and compassion lived side by side in this small town.
Today Skövde is again a place of crossings: a city of soldiers and simulations, of one of Sweden’s largest garrisons and a thriving centre for game design, where worlds are built to train, to play, to test the possible. Between these threads of history—pilgrimage, captivity, gaming, and military discipline—my work will search for a new question: what would it mean to design peace games?
This exploration will not only address war and memory but also the deeper patterns of conflict that are entwined with economics. Even now, much of our economic life is structured through conflict: competition as a norm, scarcity as an assumption. How can new forms of economy—social entrepreneurship, community companies, collaborative forms of ownership—help us to disarm conflict at its roots? How can we imagine peace not only as the absence of war, but as a social fabric, woven through care, creativity, participation, shared responsibility and love ?
During this residency I will create an artwork that listens to these echoes, zooming in to my own journey and out into the wider world. It will culminate in an exhibition and a gathering, a two-to-three day event where students, game makers, the local community, and guests will come together to play with the possibility of peace—asking not only what is peace? but how might we rehearse it, imagine it, and live it, as if it were the most necessary game of all?
www.marialusitano.org
Maria Lusitano (@marialusitano) • Instagram